|
Inwijding?
Veel mensen die 'met wicca
aan de slag gaan' struikelen vroeg of laat over dit begrip. Het begrip
'inwijding' roept met name bij veel jonge mensen erg grote vragen op.
We krijgen in onze geseculariseerde maatschappij nauwelijks meer te maken
met echt serieuze rituele overgangen. Laat staan inwijdingen met een dieperliggende
spirituele betekenis. Als jongere krijg je nauwelijks nog serieuze momenten
voor je kiezen, waarbij je na enige ontberingen een duidelijke overgang
richting volwassenheid maakt, of bepaalde taken op je neemt. Je leven
verglijdt haast ongemerkt richting volwassenheid, en het meest dramatische
wat je wellicht te wachten staat, is het halen van dat felbegeerde rijbewijs.
Als je dan ineens het begrip
inwijding tegenkomt in een religieuze context, wordt het al helemaal tricky.
Want zonder inwijding kom je de coven niet in, en dat soort barrières
zijn we in Nederland nauwelijks meer gewend. De vragen die mensen stellen
gaan dan ook vooral over de noodzaak van inwijding om je bezig te kunnen
houden met wicca.
Inwijding
in een groep
Een inwijding in een coven
of een groep houdt heel droog gezien lidmaatschap in. De groepsleden
hebben je leren kennen na een kortere of langere kennismakingsperiode,
en hebben na overleg besloten dat je past bij de groep. Jij voelt je op
je gemak bij deze mensen. De groep heeft je echt iets te bieden en jij
hebt de groep zeker ook wat te bieden. De inwijding in de groep zorgt
er vervolgens voor dat je formeel lid wordt. Je wordt bekend gemaakt met
de rituele vormen en mores van de groep en je legt bepaalde beloftes of
een eed af. Het afleggen van beloftes en eden moet zeker serieus gebeuren,
want je wordt aan de gevolgen van de eed of belofe gehouden. Dit soort
inwijding heeft vaak een uitwerking op het spirituele vlak, maar dat hoeft
niet perse in alle gevallen zo te zijn. Van nu af aan heb je toegang tot
bepaalde rituelen, afhankelijk van het soort inwijding dat je kreeg. Belangrijker
nog, markeert de inwijding meestal het begin van het trainingstraject
binnen de traditie van de groep. In sommige groepen is de inwijding door
het vreemde verschijnsel van de 'gradenjagers' verschoven tot na de uitgebreide
basistraining.
Niet zo droog gezien kan een
inwijding fungeren als een katalysator waardoor iemand's leven totaal
op z'n kop kan komen te staan. De kaarten worden zogezegd eens flink geschud.
In sommige gevallen is een inwijding een bevestiging van een lange weg
die iemand al gegaan is. In alle gevallen maakt de inwijding binnen een
wicca coven je tot heks en priester(es).
Waarde
van een inwijding
Je hoort van verhalen van mensen
die te pas en te onpas online of in het echte leven schermen met allerlei
titels als 'hogepriester', 'lady', hogepriesteres' of 'lord'. Er zijn
mensen die deze titels binnen hun traditie of groep met hard werk verdiend
hebben en je nooit over zichzelf in dit soort termen hoort spreken. Er
zijn mensen die nog nooit een vinger hebben uitgestoken en de bergen werk
niet verzet hebben die bij de meeste groepen hiervoor staan, maar zich
wel zo presenteren. En je hebt ook mensen waaraan je in hun hele doen
en laten merkt dat ze gewoon hogepriester(es) Zijn, niet meer, niet minder.
Feitelijk hebben al dit soort titels weinig betekenis buiten de groepen
waarin de inwijding plaatsvond. Iedere groep heeft eigen criteria die
gesteld worden aan het voltooien van een bepaald trainingstraject. Het
is daardoor onmogelijk titels langs een meetlat te leggen. Hoogstens kun
je een vage inschatting maken van hoe lang mensen bezig zijn en hoeveel
verantwoordelijkheid ze dragen binnen hun groepen. Hoe je met de functies
en bijbehorende titels omgaat binnen het sociale heksenverkeer zal voornamelijk
te maken hebben met hoe jij omgaat met begrippen als macht en respect.
Wanneer een inwijding plaatsvindt
binnen de context van een traditie met inwijdingslijn, dan kunnen mensen
binnen die inwijdingslijn voor elkaar instaan. Dit is het zogenaamde 'vouchen'.
Het vouchen geeft een soort minimale garantie voor de legitimiteit van
iemand's opleiding. Je weet dan van elkaar welk wicca-raamwerk in ieder
geval is doorgegeven. Als iemand claimt een 'hotemetoot'graad te hebben
binnen bv. de Gardneriaanse wicca, dan is het bij de voorbereiding van
het toetreden tot diens coven volstrekt normaal te vragen naar een verificatie
door personen die voor de geclaimde graad kunnen instaan. In sommige groepen
wordt het trouwens als hoogst ongemanierd beschouwd wanneer de vraagsteller
deze vraag en de verstrekte informatie zeer casual behandelt. Tactvol
en discreet handelen helpen om oprecht antwoord te krijgen op een vouching
verzoek.
Betekenis
van dedicatie op het solopad
De drang die je gaat voelen
na een periode van solitaire studie, heeft alles te maken met het verlangen
naar verdieping. Dat kan een verdieping zijn van kennis, een verdieping
van je ervaringen, en een verdieping van de band met de Godenwereld. Om
die verdieping te kunnen bewerkstelligen, hoef je in feite 'domweg' alleen
maar werk te verzetten. De drijvende kracht om werk te verzetten haal
je puur uit je toewijding. En de offers die je brengt met je toewijding,
zorgen regelmatig voor dat sturende duwtje in je rug in de juiste richting
(soms kan dat ook minder subtiel uitpakken). Wanneer je solitair werkt,
is dedicatie dan ook een belangrijk begrip dat je vroeg of laat op je
pad tegen kunt komen. Je toewijding is de innerlijke vonk die je gaande
houdt wanneer je onderweg bent.
Toewijding heeft alles te maken
van het jezelf toeleggen op iets, ergens naartoe werken, het opnemen van
een taak en jezelf daarop concentreren. En het '-wijding' deel van het
woord -toewijding- geeft al een hint dat het bij de wicca niet zozeer
gaat om iets alledaags waarop je je toelegt, maar op iets heiligs, iets
waar het Goddelijke bij om de hoek komt kijken.
Het kan voor jezelf op een
bepaald moment duidelijk zijn dat je deze toewijding wilt uiten, of zo
je wilt, vastleggen. Dat kan heel goed met een toewijdings- of dedicatieritueel,
waarin je je toewijding tot uitdrukking brengt.
Bij een toewijdingritueel of
dedicatie komt het erop aan dat je jezelf toelegt op een bepaalde heilige
taak en/of het jezelf in dienst stellen van de Goden (of het Goddelijke,
of hoe jij het ook maar ervaart). Daarbij is het dus van belang van te
voren een goed idee te krijgen van welke taak dat is, en enig idee te
hebben van het Goddelijke in wiens dienst je jezelf stelt. Er kan best
een lange tijd overheen gaan eer je dit op een rijtje hebt. Een ding is
zeker, neem vooral ook al die tijd. Als je tien jaar nodig hebt voordat
je door al je innerlijke troebelheid hebt leren kijken, je hoogmoed en
je illusies opzij hebt gezet, en dan pas naakt (in alle opzichten wellicht)
voor de Goden wilt verschijnen om een bepaalde taak op je te nemen, dan
is dat in orde. Dan kun je een dedicatie ook dragen en doorleven. Wacht
liever te lang (naar je gevoel) dan dat je je halsoverkop ergens in stort,
met alle gevolgen van dien.
In een dedicatieritueel gaat
het erom jezelf in volledig bewustzijn over te geven aan het opnemen van
je taak. Meestal geeft dit gegeven je al snel genoeg inspiratie voor een
dedicatieritueel waarbinnen je je toewijding naar de Goden en jezelf vastlegt.
Probeer zo'n ritueel echt helemaal zelf vorm te geven en laat kant-en-klare
rituele teksten van Internet en uit boeken links liggen. Door het zelf
vormgeven van het ritueel geheel in eigen hand te houden, ben je al bezig
je toewijding aan je eigen weg te bevestigen in je eigen psyche. Je bent
je eigen authoriteit en zult zelf moeten beslissen welke thematiek je
wilt uitdrukken in je dedicatie. Maakt het zelf vormgeven van zo'n ritueel
je bij voorbaat al onzeker of bang? Dan is de tijd nog lang niet rijp
om de nog grotere taak van de dedicatie aan te gaan.
Hou zo'n ritueel eenvoudig
en werkbaar. Ga niet ineens rituele handelingen plannen die je nog nooit
gedaan hebt, omdat je denkt dat het erbij hoort of omdat je ergens wat
spannends hebt gelezen. Laat het ritueel een uiting zijn van wie jij nú
bent en wat je de Goden aanbiedt. En wees goed voorbereid, zodat niets
je afleidt van je overtuiging en je oprechtheid naar Hen en jezelf toe.
Het
afleggen van een eed
Binnen de wicca vormt het afleggen
van een eed altijd onderdeel van de inwijding. Een eed kan zeker ook onderdeel
vormen van een dedicatie. Bij een dedicatie kan het zweren van een specifieke
eed, jezelf eraan helpen herinneren om dit ritueel niet te licht op te
vatten. Welke beloftes precies deel uitmaken van een eed, hangt af van
de gevolgde traditie, de coven, of je eigen inbreng en inzicht. In ieder
geval wordt de eed afgelegd ten overstaan van mensen (onderschat de rol
van je eigen psyche hierin niet!!) en Goden, en daarom heel serieus genomen.
Het afleggen van een eed is een diepwerkende handeling die altijd consequenties
zal hebben. In eerste plaats voor jezelf omdat je hiermee jezelf een sterke
imprint in je onderbewustzijn meegeeft. Zo'n imprint kan vervolgens lange
tijd sterk doorwerken in alle niveaus waarop je leven zich afspeelt. Hoe
zou je er tegenover staan de rest van je leven door een bepaalde eed gebonden
te zijn?
Mocht je op enig moment zo'n
eed breken, dan kun je een sterke reactie verwachten, vanuit jezelf, vanuit
je omgeving en vanuit de ongeziene wereld. Dat is dan een natuurlijk gevolg
van het verstoren van een bepaald evenwicht dat je instelde door het maken
van je belofte.
Afhankelijk van de gezworen
eed, kunnen gemaakte beloftes op een bepaald moment ook gewoonweg vervuld
zijn, en ben je vanaf dat moment niet meer gebonden aan enige afspraak.
Al met al komt het afleggen
van een eed misschien als gevaarlijk over. En dat is het ook, denk ik,
op het moment dat je niet serieus genoeg, zonder diep vertrouwen of daadkracht
en zonder genoeg zelfkennis, ten overstaan van jezelf, mensen en Goden
dingen belooft die je niet kunt waarmaken. Zo zijn er mensen die zichzelf
bedreigen met vreselijke consequenties bij het breken van de eed, en vervolgens
verbaasd zijn dat ze die verschrikkelijke consequenties daadwerkelijk
ondervinden, op het moment dat het mis gaat met hun beloftes.
Het afleggen van een eed heeft
alles te maken met het accepteren van volledige verantwoordelijkheid voor
je handelen, zelfs al kun je alle consequenties niet volledig overzien.
Op een bepaalde manier zou je dit ook kunnen zien als een aspect van het
'sprong in het diepe'-karakter dat deel vormt van de inwijding.
Ja
maar, zelfinwijding dan?
De macht van woorden is groot,
zeker binnen de wicca. Daarom denk ik dat nauwkeurig taalgebruik erg belangrijk
is. Het is haast onmogelijk om met iemand anders van gedachten te wisselen
wanneer woorden hun betekenis kwijtraken, doordat niemand meer weet wat
ze inhouden, of wanneer tegenstijdige betekenissen worden gehanteerd.
Zo kom je overal in populaire
Nederlandstalige boeken en op forums het woord 'zelfinwijding' tegen.
In feite is dit hele begrip nonsens. Stel: je bent alleen en je voelt
dat je na een poos van wicca/heksen studie een soort overgang wilt markeren
naar een volgende fase in je ontwikkeling. Je wil zogezegd een Deur door
en over een drempel stappen, en men zegt je overal dat dit gaat met een
zelfinwijding. Stel jezelf dan eens wat vragen; waar leidt die deur dan
heen? Heb je de passende sleutel wel al gevonden, en heb je eigenlijk
wel de juiste deur te pakken? Of doet iemand een deur voor je open? En
wie zou dat dan zijn?
Ingewijd wordt je,
het is voor een groot deel een gebeuren dat je verkiest te ondergaan.
Er is altijd een inwijder nodig, en die kun je onmogelijk zelf zijn binnen
de context van de hekserij. Het aannemen van de dubbelrol inwijder/inwijdeling,
impliceert immers dat het hele gebeuren totaal niet noodzakelijk is, omdat
je de inwijder reeds bent...
Zet het hele begrip 'zelfinwijding'
dan ook liever uit je hoofd, want het is een tegenstrijdig woord dat je
afhoudt van verdere stappen op je soloweg. Het is maakt je afhankelijk
van je eigen onkunde en roept allerlei fabeltjes op die er niet zijn.
'Zelfinwijding' is totaal niet noodzakelijk om rituelen te mogen leren
doen, of om je met hekserij of wicca te mogen bezighouden als je alleen
werkt. Durf, doorzettingsvermogen, en creativiteit zijn dat wel!

all
graphics & content © Mandragora, 1995-2017
En dit betekent dat het niet de bedoeling is graphics en/of tekst van
deze site te kopiëren en op je eigen site te zetten.
|