Je Lichaam
Van alle
tastbare zaken die in het heksenwerk gebruikt worden, is je lichaam je
belangrijkste 'gereedschap'. Naast het simpele feit dat je lichaam een
groot stuk van je identiteit vormt en het je geestelijke component materialiseert,
is het ook de generator waarmee energie voor magisch werk opgewekt, opgeslagen,
versterkt en gericht kan worden. Zorg ervoor dat je weet hoe je biologische
lichaam opgebouwd is en hoe het functioneert. Leer de cycli kennen die
je lichaam in stand houden en de effecten van die cycli op je geest. Daarnaast
is enige kennis van het functioneren van je energiesystemen ook praktisch.
Hoe je je lichaam behandelt
is van grote invloed op je geestelijk werk. Je lichaam is je basis, de
springplank voor je mentale ik. Een verwaarloosd, gehaat, gespannen, geblokkeerd
of verkrampt lichaam maakt het bijvoorbeeld lastig om energie te laten
stromen, of om te reizen naar het astrale vlak. Het cultiveren van je
lichamelijke kracht, je uithoudingsvermogen en je souplesse ondersteunt
sterk je mentale veer- en wilskracht en zorgt ervoor dat je je beter kunt
aarden en concentreren.
Net zoals je werk maakt van
het maken en onderhouden van je andere magisch gereedschap, is het noodzakelijk
om ook je lichaam de aandacht te geven die het nodig heeft om goed te
blijven functioneren. Eer je lichaam door te luisteren naar de signalen
die het geeft, en daarnaar te handelen (waarbij je je tegenstribbelende
Ego waarschijnlijk regelmatig het zwijgen op zult moeten leggen). Kijk
kritisch naar je dieet, je genotsmiddelen-intake, en de hoeveelheid beweging
en slaap die je iedere dag krijgt. En vergeet vooral niet dat niets je
lijf zo goed doet als een positieve en liefdevolle benadering!
Athame
Een athame is een mes waarvan
beide kanten van het lemmet geslepen zijn. Verder is het handvat meestal
zwart (of donker). Het is dus een tweesnijdend ritueel mes. De athame
wordt echter nooit gebruikt om iets fysieks mee te snijden. Of de athame
scherp gelaten of botgemaakt wordt, hangt af van de persoonlijke voorkeur
of de traditie die een groep volgt. De athame is het symbool voor het
element lucht of vuur (traditie afhankelijk). Het wordt gebruikt bij het
trekken en afbreken van de cirkel. Het fungeert als een soort geleider
van je energie. Een athame kun je natuurlijk kant en klaar kopen (zoek
maar eens in dumpstores of van die jachtwinkels). Al zullen ze dat
woord overigens in de doorsneewinkel niet kennen, 'tweesnijdend mes' wel.
Als je een mes in de winkel koopt, ben je voor seriematige fabrieksprul
iets van 30 euro kwijt, voor kwaliteitsmessen kun je rekenen op een prijs
tussen de 70 en 200 euro (dan heb je iets bijzonders als een ebbenhouten
handvat of damascusstaal). Zoals met alle magische werktuigen is zelf
maken het beste. Kan dit niet, bewerk dan in ieder geval iets aan een
gekocht mes. Meestal zet je op het handvat je magische naam in een of
ander magisch schrift. Vaak worden ook bepaalde symbolen op het handvat
gezet. Deze symbolen verschillen per persoon of per coven. Je zou ook
kunnen proberen symbolen op het lemmet te etsen (alleen doen als je weet
hoe je met sterke zuren om moet gaan).
Aangezien een athame
in eerste instantie een wapen is moet je er met respect mee leren omgaan,
ook wanneer hij bot is. Wanneer je het mes niet gebruikt, bewaar je het
in de schede, heb je er geen, maak er dan een van leer! Laat nooit je
mes slingeren. Werk je met andere mensen, dan is het belangrijk je ervan
bewust te worden hoeveel langer je wapen is dan je hand zodat je niemand
raakt als je het gebruikt. Een mes laat je nooit met de punt naar iemand
gericht op de grond liggen, volgens de wapenetiquette is dit onbeleefd
en staat het voor een soort bedreiging. Leg liever altijd het handvat
richting mensen of cirkelmidden, tenzij rituele symboliek anders voorschrijft.
Wanneer je je athame meeneemt naar buiten, pak je je mes in de schede
ook nog in een ander tasje of rol je hem in een handdoek, dat pakket stop
je dan in je tas. Een mes mag nooit gebruiksklaar in je tas zitten. Verder
laat zout water nare vretende roestplekken achter, dus altijd drogen en
schoonmaken na gebruik en eventueel met een beetje naaimachine-olie inwrijven
voordat je het weer opbergt. Dit oliën moet je zeker ook doen als
je het langere tijd niet gaat gebruiken.
Er zijn mensen die grote problemen
hebben met het hanteren van de athame en uiteindelijk dan vaak maar een
mesvorm uit hout snijden. In feite wordt dan toch het hele idee van een
mes losgelaten, en kun je dit eigenlijk echt geen athame meer noemen.
In zo'n geval is het misschien een idee de mogelijkheden van de staf als
je hoofdgereedschap te ontdekken. Als je dit soort emotionele blokkades
tegenkomt, is het van belang die niet te makkelijk te negeren. Juist op
het moment dat je weerstand ondervindt, ligt er vaak ergens een inzicht
op je te wachten. Verder kan het oplossen van zo'n blokkade je ook in
andere delen van je leven naar een nieuw niveau tillen.
Boleen
(ook wel boline, of het mes met het witte heft genoemd)
Dit mes vergezelt de athame, maar is minder gangbaar. Het is een mes met
een wit heft en wordt juist wel gebruikt om zaken mee te snijden. Bijvoorbeeld
voor het afsnijden van kruiden en het krassen van symbolen op kaarsen.
Ook een boleen kun je zelf maken. Sommige mensen gebruiken naast of i.p.v.
dit mes een sikkeltje.
Kelk
De kelk is het symbool voor water en wordt gebruikt om uit de drinken,
om in te schouwen en om water en zout in te mengen (voor het wijden van
de cirkel, hiervoor wordt ook vaak een tweede kelk of een ander bakje
gebruikt). Het is een vrouwelijk, ontvangend werktuig. Als kelk kan vanalles
gebruikt worden, een mooi glas o.i.d kan al heel goed dienst doen. De
laatste tijd spot ik nogal eens metalen design ijscoupes bij zaken als
de Hema of de V&D, misschien een idee om hier ook eens te kijken.
Als je de beschikking hebt over een keramiekoven (hobbyclubje, school,
cursus) kun je er zelf een maken uit klei (wel glazuren, maar vermijd
lood- of cadmiumhoudend glazuur). Ook uit een blok hout kun je met een
houtdraaibank en beitels een kelk draaien. Kijk uit dat je geen giftig
hout gebruikt, taxus is berucht! Pas op als je er een van metaal koopt,
dat het metaal geen koper, loodhoudend tin of een ander giftig metaal
bevat, da's niet zo gezond om uit te drinken. Zoek je een kelk die ook
flink wat duiten mag kosten, dan kun je in christelijke liturgische winkels
op internet heel mooie niet-standaard kelken vinden, type 'covenerfstuk'
Staf
De staf staat voor het element vuur of lucht (traditie afhankelijk) en
wordt ook gebruikt om energie te sturen en te richten. Van de staf bestaan
verschillende versies. Een korte en een lange. De korte staf heeft traditioneel
een lengte van elleboog tot het puntje van je uitgestrekte hand. De reden
hiervan is dat de staf dan door zijn maat aan jou als persoon verbonden
is. De lange staf kan even groot zijn als jezelf, of tot je schouder,
of tot je derde oog, net wat je prettig vindt. De lange staf hoort overigens
meer bij de druïden thuis en komt in de wicca niet zo veel voor.
Sommige tradities vereisen een gevorkte top aan de staf.
De staf is bij uitstek een werktuig om zelf te maken. Verdiep je eens
in de magische betekenis van de verschillende bomen. Als je op zoek gaat
naar hout voor een staf, betoon dan vooral respect voor de boom die een
tak voor jou afstaat. Het kan geen kwaad om een aantal keren de desbetreffende
boom te bezoeken om contact te leggen. Bomen staan nogal anders in de
tijd dan mensen (boompje grooot, plantertje dood...). Doe het vooral heel
rustig aan, vertraag en neem alle tijd wanneer je contact legt met een
boom, dan begrijp je elkaar beter. Als je dit verder doortrekt, zou je
kunnen proberen in contact te treden met de dryade van de boom, en daarmee
een gedachtenuitwisseling aangaan over wat je naar de boom brengt, en
wat je hoopt te mogen ontvangen.
En als je dan een tak mag nemen,
gebruik je toch zeker een goeie scherpe(!) snoeischaar en misschien zelfs
wondafdekmiddel om infecties (loodglans is een veel voorkomende) aan de
boom te voorkomen. Sommige bomen blijven bloeden (sap lekken uit een snoeiwond)
in bepaalde jaargetijden, wat ze erg kan verzwakken. Dus vooraf een bieb-boek
over boomsnoei inkijken lijkt me geen overbodige luxe. Overigens is er
in het najaar, tijdens de snoeitijd, vaak genoeg 'afvalhout' in parken
en bossen te vinden waarvan je ook een staf kunt maken. Dan laat je het
snoeien gewoon over aan de professionals.
Laat het (eventueel) geschilde
hout minstens twee weken of langer op een luchtige, niet te warme plek
drogen voor je het gaat bewerken, anders kan het splijten. Na bewerken
en schuren kan een afwerking met bijenmeubelwas een mooie warme gloed
aan het hout geven en de kleur van de houtnerven prachtig ophalen.
Pentakel
Het pentakel is een platte, ronde schijf met daarop een afbeelding van
het pentagram. Bepaalde tradities verlangen ook nog andere symbolen rondom
het pentagram. Op de onderkant staan jouw persoonlijke symbolen die aangeven
hoe jij in het Universum staat. Het pentakel is een symbolische, geconcentreerde
voorstelling van jou en de wereld. Het pentakel vertegenwoordigt het element
aarde en dient als focuspunt, om het zout en water te consacreren en om
energie en jezelf te aarden. Het pentakel kan gemaakt zijn van verschillende
materialen zoals koper, aardewerk, glas, steen of hout. Het pentakel is
ook weer een werktuig dat heel goed zelf gemaakt kan worden. Al eens gedacht
aan zoutdeeg? De ingediënten van dit materiaal ondersteunen absoluut
het element aarde. Boetseren, lang bakken (eigenlijk drogen), schilderen,
heel goed aflakken (anders kan het weer zacht worden) en je hebt een zelfgemaakt
pentakel waar meer van jezelf zit dan wat je ook maar in de winkel (of
Internet) koopt. Voor houten pentakels kun je plakken afzagen van een
stukje boomstam. Hier kun je in de snoeitijd meestal makkelijk aan komen.
Laat het hout heel lang en niet te warm drogen, anders scheuren de plakken
lelijk in. Een andere bron voor houten pentakels zijn ronde houten kaasplanken
van de Blokker of een andere huishoudzaak. Deze hebben meestal een handzame
maat. Beschilderen, met een guts bewerken of met een fijne soldeerbout
pyrograferen... klaar. Koperen pentakels reageren erg sterk met zout,
dus is het belangrijk je pentakel (vooral de groeven van de gravering)
goed schoon te houden. In sommige boeken wordt dit gereedschap ook een
pantakel of een paten genoemd. De aanduiding 'paten' is eigenlijk een
foutieve benaming aangezien dat een stukje katholiek misgereedschap is,
in de vorm van een ronde schijf van metaal, waarop de gewijde hostie wordt
gelegd en aan God wordt aangeboden.
Altaar
Het altaar is je werkblad, je basis. Hierop staan je spullen tijdens een
ritueel. Meestal wordt er een werk altaargebruikt dat voor een ritueel
wordt opgebouwd, en erna weer wordt opgeruimd. Het altaar is bij veel
mensen ook een vaste plek in huis geworden waar je even je spirituele
aandacht op kunt richten. De plek waar je je dag kunt beginnen en eindigen.
Het is een focuspunt. Als altaar kan vanalles gebruikt worden. Van een
doek op de vloer voor een tijdelijk altaar tot een plankje in een boekenkast
als discreet plekje met wat spulletjes die jou herinneren aan de dingen
die belangrijk zijn voor jou. Een werkaltaar dat gebruikt wordt om mee
te werken in de cirkel moet vooral stevig staan en recht zijn zodat je
kaarsen niet wiebelen en je spullen er niet af rollen.
Kisten en kastjes zijn praktisch omdat je er je gereedschap in op kunt
bergen. Zo zijn ouderwetse nachtkastjes van de rommelmarkt vaak erg geschikt
als altaar doordat ze meestal bergruimte met een deurtje hebben. Als je
buiten werkt kan je altaar een boomstronk of een platte steen zijn, ook
hier weer een oppervlak waar je spullen op kunt neerzetten.
Een altaar is ook een heel
mooi werkstuk om zelf te maken. Het zelf bouwen van jouw heilige plek,
als weerspiegeling van wie jij bent en de wereld waarin jij leeft, is
het bouwen van de basis, het werk waar al het andere op steunt, je verankering
in de materie.
Als je zelf een altaar wil ontwerpen, hoef je niet meteen aan hele kasten
te denken, denk voor een eerste werkstuk bijvoorbeeld aan een houten plank
op korte pootjes dat je op een ander meubelstuk kan zetten. De bovenkant
van het blad kun je op allerlei manieren versieren, iets wat je met een
bestaand meubelstuk meestal niet echt kan doen.
Een simpele manier om aandacht
te schenken aan je spirituele natuur in het dagelijks leven, is het frishouden
van je altaar. Hou het het altaar en alles wat erop staat vrij van stof
en ander vuil. Hou altaarkleden schoon en verwijder kaarsvetspetters uit
de stof. Ververs dingen als kommetjes water of bloemen heel regelmatig.
Door je altaar fris te houden, blijft de energetische lading die jij aan
je spirituele plek geeft helder, en blijft het een positieve uitstraling
houden op jou en de omgeving waar het altaar staat. Probeer eens in de
aankleding van je altaar op tijd mee te gaan met de seizoenen, en dingen
ook tijdig weer op te ruimen. Op die manier blijft je focus gericht, ook
op momenten dat het in het dagelijks leven wat hectisch eraan toe gaat
en het spirituele aspect ondergesneeuwd dreigt te raken.
Als je een bepaalde plek een
hele poos als altaar gebruikt, zul je merken dat de inrichting ervan en
de zorg die je ervoor draagt vaak een afspiegeling is van je eigen innerlijke
gesteldheid. Let er eens op, het kan je aparte inzichten geven in jezelf.
Bij het inrichten van een (werk)altaar
is het van belang niet krampachtig een of ander schema vast te houden
dat je in een boek vond. Je altaar is je verbindingsplek en bij de inrichting
daarvan is het vooral van belang naar je intuitie te luisteren en zorgvuldig
je spullen te arrangeren. Ik merk zelf altijd dat als ik blijf arrangeren
totdat het werkelijk KLIKT, mijn altaar goed resoneert met mij, de tijd
van het jaar en mijn huis. Hierbij kan het gebruiken van geometrische
patronen helpen om een bepaalde energie-uitstraling te krijgen. Experimenteer
eens met de uitwerking van vierkanten, cirkels, driehoeken en doorgetrokken
lijnen in de opstelling van je spullen. En als laatste nog een tip: een
uitdrukking van Leven op je altaar in de vorm van bijvoorbeeld een bloesemtak,
bloemen, een plant of klimoprank is iedere dag weer een blijvende reminder
aan de Krachten die regeren over leven en dood.
Ketel
De welbekende heksenketel op drie pootjes (drievoudige Godin). In verschillende
maten verkrijgbaar, vaak van gietijzer. De ketel is symbool voor het ontvangende
en het creatieve vrouwelijke, de schoot van de Godin. Deze wordt tijdens
rituelen vaak gebruikt om een vuurtje met brandspiritus en een bodempje
zand in te maken (nooit doen binnenshuis als je onervaren bent
met vuur en/of geen deugdelijke blusmiddelen bij de hand hebt, en echt
helemaal nooit andere brandbare vloeistoffen als terpentine of
wasbenzine gebruiken want die ontploffen met een vuurbal). Op rommelmarkten
of in kringloopwinkels kun je deze ketels vrij vaak vinden. Als het een
verrroest exemplaar betreft, probeer dan eens een nachtje, of langer,
weken in cola. Om de buitenkant weer mooi zwart te krijgen, kun je kachelpoets
gebruiken.
Koperen ketels kunnen chemisch
reageren met vloeistoffen als druivensap, wijn of andere zure bestanddelen
waarbij giftige koperverbindingen gevormd kunnen worden. Het is geen goed
idee om soepjes, brouwsels of dranken te koken in een koperen ketel en
die daarna te nuttigen. Koken in een schone gietijzeren ketel is zonder
risico's.
Wierookbrander
en Wierook
Wierook
is van het element lucht en wordt gebruikt om de cirkel en voorwerpen
te wijden. Ook speelt de geur een belangrijke rol in de verplaatsing van
de alledaagse realiteit naar de Plek tussen de Werelden in de Cirkel.
Wierook kan je bewustzijn lichtjes of heftig veranderen (al naar gelang
de gebruikte ingrediënten). Geuren werken in op de oudste delen van
je hersenen en hebben sterk effect op je (diepe) onderbewuste.
De soort wierook die in een
wierookbrander gebruikt wordt, is korrelwierook. Deze bestaat uit harsen,
gommen en/of kruiden. Deze wierook brand je op smeulende houtskoolrondjes
en geeft behoorlijk wat rook. De kooltjes kun je krijgen bij veel new-age
winkels, toko's en winkels met religieuze parafernalia. Kijk bij de aanschaf
van wierook en kooltjes uit dat je niet wordt afgezet. Meer dan 2 euro
voor een rol van 10 kooltjes is duur. Voor een klein zakje of potje korrelwierook
betaal je tussen de 2 en 6 euro. Kooltjes bevatten salpeter dat als zuurstofdrager
werkt (de knetterende vonkjes die erdoorheen trekken) zodat ze snel smeulen.
Lukt het knetteren en smeulen niet echt en gaan je kooltjes uit, dan zijn
ze te vochtig. Droog ze twee dagen op de verwarming en ze doen het weer
(daarna in een luchtdichte pot bewaren). Kijk op de pagina over harsen
en gommen voor uitgebreidere info en wat tips en truukjes
met betrekking tot het gebruik van wierook.
Als wierookbrander wordt vanalles
gebruikt, van bloempot tot zo'n echte aan kettingen. Als je een voorwerp
als brander wilt gebruiken moet het vuurvast zijn. Ook wordt het ding
vreselijk heet, dus een vuurvast tegeltje om hem op te zetten is absoluut
nodig. Hou er verder rekening mee dat een hete bloempot of aardewerken
schaal wel eens te heet kan zijn om op te pakken en te verplaatsen tijdens
een ritueel (dit geldt zeker voor metalen exemplaren). Test dit dus voordat
je een brander in rituelen gaat gebruiken.
Verder vul je het wierookvat altijd met een voldoende dikke laag zand.
Gewone tuinaarde kan verbranden en gaan stinken. Als je in de buurt geen
zand kunt vinden, kun je in de supermarkt een bus vogeltjeszand halen,
dat werkt net zo goed. Ik heb zelf een keer ongeveer anderhalve kilo zand
van een jaarfeest-strandwandeling naar huis meegenomen, schoongespoeld
en gedroogd. Dit werkt prima en voelt net even wat meer 'verbonden'. Verder
kun je eventueel enkele kiezeltjes onder het houtskooltje leggen om de
lucht er goed omheen te laten circuleren wanneer het slecht wil smeulen.
Een houtskooltje kun je met
je vingers in een kaarsvlam houden om het aan te steken. Vind je dit een
beetje eng, dan kun je bij huishoudwinkels terecht voor een suikerklontjestang,
perfect om kooltjes mee vast te houden. Scheelt verder ook weer zwarte
vingers.
Heb je een wierookvat aan kettingen
gemaakt of gekocht en met zand gevuld, dan is het belangrijk te oefenen
in het rondlopen en zwaaien zodat je er handig in wordt. Probeer gevoel
te krijgen voor het gewicht en de balans van het ding voordat je met vuur
gaat rondzwaaien. Bij sommige gammele exemplaren wil de loeihete deksel
er soms afdonderen wanneer je verkeerd zwaait. Als de ring aan de bovenkant,
waar de kettingen samenkomen, eigenlijk te iel en te priegelig is om goed
vast te pakken, kun je hem beter vervangen door een grote sleutelring
(haal je bij de schoenmaker). Die is steviger en beter vast te pakken,
wat de veiligheid ook weer verhoogt.
Slinger-wierookbranders hebben
vaak een dun voetje, waardoor ze wat instabieler staan. Met brandende
houtskool en in de knoop geraakte kettinkjes, kan het dan al gauw gevaarlijk
worden. Als je de mogelijkheid hebt, is het een beter idee ergens bij
of aan je altaar een haak te monteren waar je de brander vrij aan kunt
ophangen (liever niet te dicht bij de muur, want wierook maakt -helaas-
op den duur van die vettige vlekken op de muur). Er bestaan ook speciale
wierook standaards (te koop bij winkels met liturgische spullen) om je
brander aan op te hangen, maar die zijn prijzig.
Natuurlijk kun je ook wierook
stokjes en kegeltjes gebruiken. Kijk uit voor goedkopere merken, die stokjes
zijn gedipt en bestaan uit een geurloze houtdrager die in synthetische
etherische oliemix wordt gedoopt. Ze zijn meestal te herkennen aan de
lichtbruine kleur van de laag om het bamboestokje en ruiken erg heftig
en 'snoeperig' nog voordat je ze aansteekt. De olie wil ook nogal eens
vettige verkleuringen op de verpakking geven, Als heks zou ik dit soort
namaak vermijden en voor geuren uit de natuur gaan. O ja, die stokjes
uit India en dat soort landen worden heel vaak onder erbarmelijke omstandigheden
door kindslaven gerold die een paar cent (of wegens schuldaflossing niets)
per duizend stokjes krijgen. Wierookmerken die eerlijke handel drijven
zullen dit meestal op de verpakking vermelden, en zijn natuurlijk altijd
bij fair trade winkels te krijgen. Een hogere prijs is meestal een indicatie
voor betere kwaliteit bij wierook. Japanse wierookstokjes (bevatten geen
bamboestokje) en kegeltjes zijn over het algemeen van erg hoge kwaliteit
en zuiverheid.
Naast de korrelwierook kun
je op veel altaren ook sweetgrass vlechten en saliebosjes tegenkomen.
Deze vormen van wierook zijn specifiek bedoeld om mensen, ruimtes en voorwerpen
energetisch te reinigen, en zijn afkomstig uit de Indiaanse sjamanistische
traditie. Het gebruik is vrij simpel. Steek het bosje salie of sweetgrass
aan een kant aan en blaas de vlam uit, waarna de boel vrij heftig gaat
smeulen en roken. Leg het bosje op een hittebestendig schaaltje. Vervolgens
kun je de rook richting de te reinigen persoon of door de ruimte wapperen,
of een voorwerp door de rook halen. Het bosje doof je het best door het
met de smeulende kant een poosje in een laagje zand te drukken. (In de
new age winkel worden vaak van die mooie abalone schelpen verkocht als
'authentiek' schaaltje om salie in te branden. De abalone populaties zijn
sinds de jaren 1990 door overbevissing, stroperij, ziektes en parasieten
erg uitgedund, dus laat die schelpen maar liever liggen als er niet op
staat dat ze van een kwekerij komen.)
Als je binnenshuis met vuur
werkt is het belangrijk je verantwoordelijkheid te nemen en te zorgen
dat er altijd blusmateriaal in de buurt is (lees: op de plek waar je een
ritueel doet); bijvoorbeeld een brandblusser, branddeken (haal je bij
doe-het-zelf winkels) of grote emmer zand. Gebruik verder je gezond verstand.
Laat brandende kaarsen en smeulende houtskool niet onbeheerd achter. Vind
je persé dat je een kaars onbeheerd helemaal moet laten opbranden,
dan kun je dat het beste in de hoek van je douche of in een gootsteen
doen, en zorg dat huisdieren of kleine kinderen er dan niet bij kunnen.
Een ongeluk zit in een klein hoekje en je zou echt niet de eerste zijn
met brandende gewaden, altaarkleden of gordijnen...
Zwaard
Dit vertegenwoordigt het element lucht of vuur (traditie afhankelijk)
en kan gezien worden als de grote, wat ceremoniëlere broer van de
athame. Zwaarden zijn heel bijzondere krachtvoorwerpen. Het staal van
een goed gesmeed zwaard kan 'zingen' in je hand. Het is alsof het leeft.
Door de bijzondere vorm, en de materiële eigenschappen van goed gesmeed
staal kunnen deze voorwerpen bijzonder goed energie geleiden en richten.
Ik heb voor mezelf gemerkt dat zwaarden vaak veel uitdrukkelijker 'uitnodigen
tot energetische samenwerking' dan bijvoorbeeld athames.
Het zwaard is absoluut niet
noodzakelijk, zeker niet voor de beginner. Wordt eerder gebruikt in covens
en is dan meestal voorbehouden aan hogeregraads heksen. De enige keer
dat het zwaard fysiek gebruikt wordt, is bij het feestelijke aansnijden
van de taart bij een handvasten in de coven. In de traditionele wicca
wordt een vrouw die in rituele setting een zwaard omgordt, dan beschouwd
als een man.
Het zwaard is binnenshuis misschien wat lastig te gebruiken. Je hebt zo'n
punt al gauw op je voet gezet. Wapenbeheersing is hier nog meer van belang
dan bij een athame. Het is voor ons, gewone mensen, niet verboden om een
zwaard te bezitten voor 'decoratieve' doeleinden, maar je mag het alleen
goed verpakt/opgeborgen in het openbaar vervoeren. Het is dus link om
met je blanke zwaard in een bos te gaan zwaaien als je de kans loopt gezien
te worden door een onschuldige voorbijganger.
Soms verkoopt een toneelkostuumverhuur een deel van de collectie, soms
zitten daar mooie zwaarden bij. Bij de aanschaf van een zwaard of athame
(of wapen dat hiervoor gaat dienen) is het belangrijk er zeker van te
zijn dat dit nooit gewelddadig gebruikt is aangezien dit het ongeschikt
maakt voor magisch werk (b.v. steekwapens uit WO I en WO II worden nogal
eens op rommelmarkten of verzamelbeurzen aangeboden). Ieder voorwerp heeft
een verleden en dat is zeker bij messen en zwaarden vaak niet zonder serieus
bloedvergieten en geweld.
Als je na een poos gaat voor
het 'levende staal' van een waarlijk magisch werktuig is het misschien
verstandig geen 'Conan de Barbarian-dertien in een dozijn' zwaard van
internet te plukken, maar een bekwame wapensmid op te zoeken en uit zijn
collectie dat zwaard uit te zoeken dat op je wacht. Dan ben je een boel
centen armer, maar heb je wel geïnvesteerd in een levenslange samenwerking.
Of dit iets is voor jou, zal je verlangen en je gevoel je in de loop van
de tijd duidelijk maken. Ook
voor het zwaard geldt dat regelmatig inwrijven met minerale olie het in
roestvrije topconditie houdt.
Bezem
Ook de aloude heksenbezem heeft een plaats binnen de hedendaagse hekserij.
De bezem wordt gebruikt om de ruimte waar de cirkel getrokken gaat worden
te vegen om zo het energetisch 'vuil' van het alledaagse te verwijderen.
Je zorgen, ruzietjes en alledaagse gedachten veeg je a.h.w. uit de ruimte
waar je daarna een plek tussen de werelden gaat creeëren. Verder
is de bezem ook een vruchtbaarheidssymbool. De bezem is met wat handigheid
zelf te maken van een rechte stok, heide-, wilge- of berketakken, touw
/ ijzerdraad / leren banden (de laatste maak je eerst nat voordat je ze
knoopt, ze krimpen bj het drogen en trekken goed strak).
Koorden
Deze worden gebruikt bij inwijdingen, handvasten en koordmagie. Verder
zorgen ze voor dolle pret bij cirkeldansen met meerdere mensen. De hoeveelheid
koorden en de kleuren van een set zijn afhankelijk van de traditie waarbinnen
je werkt of je persoonlijke voorkeur. Koorden kun je kopen op de markt
of bij een fourniturenwinkel. De gebruikte lengte hangt ook weer af van
traditie of persoonlijke voorkeur. Gebruik ook hier liever natuurlijke
materialen dan synthetische. Koop niet te dunne koorden want dan krijg
je de knopen er niet meer uit. De eindjes knoop je niet dicht tegen rafelen
want dan 'sluit' je het koord a.h.w waardoor bij koordmagie de energie
er niet zo doorheen stroomt. Knopen in het koord gebruik je om er energie
in op te slaan die je later los kan laten door de knoop los te maken.
Liever dus met een stukje garen de eindjes van het koord afbinden. Koorden
zijn de enige tools die wel eens vervangen moeten worden aangezien het
best kan voorkomen dat je voor bepaalde vormen van koordmagie je koorden
doorknipt, begraaft of verbrandt.
Koorden kunnen ook zelf gevlochten
worden uit strengen garens met behulp van bepaalde vlechttechnieken, waarvan
de Japanse kumihimo techniek misschien wel het bekendst en het bruikbaarst
is. Als je intensief met het maken van koorden aan de slag wilt, is het
boek 'Creative Kumihimo' van Jacqui Carey, ISBN 0-9523225-0-1, een inspirerende
aanrader.
Gesel
De
gesel is door zijn associatie met BDSM en pijn een nogal omstreden heksengereedschap.
Hij komt voornamelijk voor in de Gardneriaanse en Alexandriaanse tradities
als symbool van reiniging, en de bereidheid tot leren door lijden. De
gesel kan gebruikt worden om een trance-staat op te wekken. Dit gebeurt
door het ritmisch toedienen van 'slagen' hetzij aan jezelf, hetzij aan
een ander. Het is de bedoeling duidelijk voelbare, maar niet echt pijnlijke
klappen toe te dienen. Het ritme van de slagen in combinatie met een verandering
in de bloedstroom van de ontvanger zorgen voor een vrij snelle bewustzijnsverandering
richting ontspanning (het
schijnt zo te zijn dat in sommige covens zelfs deze klappen uiterst symbolisch
te noemen zijn, en eerder als 'aaien' omscheven zou moeten worden, waarbij
het gebruik van de gesel dan 'an sich' niet tot een snelle bewustzijnsverandering
leidt).
De gesel heeft zeven stroken, is van zijde of leer aan een handvat en
wordt in de praktijk voornamelijk gebruikt in coven initiatierituelen.
Halsketting
Binnen
de traditionele heksenkringen is het gebruikelijk dat de vrouwen in de
cirkel een ketting van wisselend geregen barnstenen en gitten dragen.
Deze ketting symboliseert de kring van wedergeboorte. Verder is de afwisselende
kleur van de kralen een mooie referentie naar polariteit, zon & maan
symboliek, en evenwicht.
Andere
veelgebruikte voorwerpen
Altaarkaarsen
Deze twee kaarsen zijn meestal van de dikke soort. Ze zijn bedoeld om
het altaar te verlichten. Meestal zijn ze wit of creme (bijenwas). Sommige
mensen kiezen voor een dikke witte en een dikke zwarte kaars om de dualiteit
symbolisch op het altaar uit te drukken.
Hoekkaarsen
Deze kaarsen
worden op de vier windrichtingen van de cirkel gezet en zorgen daarnaast
ook heel praktisch voor het verdere licht in de ruimte. De kleur kan per
sabbat/esbat verschillen. Ook worden verschillende kleuren kaarsen of
kandelaars gemaakt van verschillende materialen gebruikt voor de elementen.
Kaarsen voor ritueel gebruik horen traditioneel geen dierlijke vetten
te bevatten en door en door gekleurd te zijn (dit laatste kun je meestal
aan de onderkant controleren, doorgekleurde kaarsen hebben vaak een recht
afgesneden onderkant waar je het aan kunt zien). Of dit laatste van belang
is moet iedereen natuurlijk zelf bepalen.
Beeldje
Veel mensen vinden het prettig een of andere voorstelling in de vorm van
een beeldje of plaatje op hun altaar te zetten. Deze voorstelling geeft
meestal een bepaald aspect van Godin en/of God weer dat hen persoonlijk
zeer aanspreekt. Dit kan ook best een steen, plant of iets anders uit
de natuur zijn. Zo'n beeldje is niet bedoeld om te aanbidden, maar als
altaarfocuspunt.
Altaarkleed
Op
het altaar wordt vaak een kleed gelegd. Meestal om het geheel op te fleuren
of om een bepaalde lading aan het altaar te geven. Een schoon en gestreken
kleed kan de lading van een altaar 'verfrissen'. Sommige mensen hebben
zelfs een speciaal kleed voor elk jaarfeest. Kijk bij het kopen van kant
en klare kleden ook weer uit voor het derde-wereldspul dat vaak door kleine
kindertjes in erbarmelijke en gevaarlijke omstandigheden wordt geverfd/genaaid/geborduurd.
Altaarkleden zijn met een naaimachine heel snel en makkelijk zelf te maken.
Met restjes stof kun je allerlei figuren appliceren. Ook kun je met de
satijnsteek of de knoopsgatsteek van een naaimachine allerlei figuren
erop borduren.
Schaaltjes
Tijdens een ritueel
zijn meestal een aantal schaaltjes nodig: voor water, zout en koekjes.
Meestal worden hiervoor kleine aardewerken of glazen schaaltjes gebruikt.
Voor het water wordt ook wel een tweede kelk gebruikt. Verder is er meestal
een plengschaaltje. Na de Grote Rite wordt een beetje wijn en stukje koek
of brood overgelaten om te offeren. De wijn gaat in een plengschaaltje
en wordt meestal buiten uitgegoten bij een boom. De koek kun je aan de
vogels overlaten.
Bordje
voor wierookbenodigdheden
Het is
erg handig bij rituelen op of naast je altaar een klein bordje klaar te
zetten met daarop een houtskooltje, een lepeltje om wierook mee te scheppen
en een suikerklontjestang. Met de tang is het makkelijker een kooltje
goed aan te steken zonder je vingers te branden. Sommige wieroken kunnen
na een poosje bitter gaan ruiken of heel veel verstikkende rook gaan ontwikkelen,
in zo'n geval is het handig een spateltje erbij te hebben om de woest
walmende wierookresten van het kooltje af te schrapen.
Bel
De bel dient
om bepaalde delen van een ritueel aan te kondigen of af te sluiten. Het
geluid van de bel haalt iedereen weer bij de les en zorgt voor focus tijdens
een ritueel. Het beste is een bel met een mooie heldere klank. Hiervoor
kun je ook een klankschaaltje of tibetaanse tsjinga's (bekkentjes) gebruiken.
Muziekinstrument
Veel wicca's
gebruiken een instrument in de cirkel. Hierbij gaat het dan meestal om
een instrument als een trommel, ratel, rammelaar of sistrum. Het geluid
van het instrument kan effectief worden gebruikt om een ruimte of een
persoon te reinigen of deelnemers aan een ritueel in een licht veranderde
bewustzijnsstaat te krijgen. Ook kan er een trancestaat mee bereikt worden.
Bij cirkeldansen worden trommels vaak gebruikt om tempo aan te geven of
om de energie binnen de cirkel op te zwepen. Verder wordt er natuurlijk
ook gewoon muziek mee gemaakt.
Olie
Het gebruik van
plantaardige oliën zoals olijfolie, zonnebloemolie en met name de
etherische oliën is een heel breed gebied om te verkennen. Als
'gereedschap' wordt een oliemengsel vaak gebruikt om mensen mee te wijden
of te zalven. Een zalving met olie houdt in dat je een mens of voorwerp
als het ware 'vervult' met een geestelijke intentie.Verder worden kaarsen
met olie opgeladen voor magisch gebruik. En zuivere minerale olie (naaimachinolie
bijvoorbeeld) is natuurlijk ook nodig om je messen in goede, blijvend
roestvrije conditie te houden.
Zout
Zout is verbonden
met het element Aarde. Het is erg zuiverend en wordt gebruikt om te reinigen.
Zeezout heeft misschien toch wel een streepje voor omdat het niet sterk
geraffineerd is (en het komt niet uit mijnen). Als je een speciaal zout
wil reserveren voor ritueel gebruik, is het misschien een idee om een
pot grove zeezoutkristallen (crystal salt flakes) bij de supermarkt te
halen. Dit zout is wat makkelijker in het gebruik en de uitstraling is
'zoutiger' omdat de mooie kristalstructuur duidelijk zichtbaar is. Een
andere manier om speciaal zout voor rituelen te prepareren is door, met
rituele intentie, een verzadigde zoutoplossing te maken (je kunt ook met
zeewater werken), en het zout langzaam uit te laten kristalliseren. Hierdoor
krijg je nog duidelijkere kubusvormige kristallen. Mediteren op dit kristallisatieproces
kan inzicht geven in de aard van Zout en hierdoor ook de betekenis ervan
voor jou binnen rituelen verdiepen.
Gebruik bij het openlucht-cirkeltrekken
in de natuur liever geen zout water, aangezien planten heel slecht tegen
de zoutoplossing kunnen. Doe dit al helemaal niet als je een vaste plek
gebruikt, want dan sta je na verloop van tijd tegen een dode cirkel van
verdorde planten te kijken. Improviseer dan liever door wat aarde of zand
van de plek zelf te gebruiken.
all
graphics & content © Mandragora, 1995-2017
En dit betekent
dat het niet de bedoeling is graphics en/of tekst van deze site te kopiëren
en op je eigen site te zetten. |