Er wordt nogal wat geschreven in allerlei media over de wicca in Nederland, maar toch mis ik zoveel als ik het allemaal lees. Telkens weer wordt er met de grote, vreemde woorden gesmeten in de teksten die ik voorbij zie komen. Telkens weer zie ik dezelfde vragen en antwoorden voorbij komen. Heel soms raken ze een kern, meestal ketsen ze af aan de oppervlakte. Wat ik hieronder heb geschreven gaat over zaken die niet zo spectaculair zijn. Het gaat over allerlei facetten van wicca zijn in Nederland, allerlei dingen waarmee je te maken kunt krijgen. Ik laat er mijn gedachten over gaan. Jij misschien ook de jouwe?

De Verkenning | De Nederlandse wicca gemeenschap | Wat adressen
Solitair of Groep? | Omgaan met de Nederlandse media

De Verkenning

Het kan zijn dat je net van wicca gehoord hebt en geboeid bent geraakt. Misschien kruist het op de een of andere manier telkens weer je pad en besluit je er aandacht aan te geven. Of heb je misschien een boek voor jonge heksen in handen gekregen? Het lijkt je wel boeiend om hiermee bezig te zijn, om het misschien wel een plaats in je leven te geven.
Tja wat dan?

Het lijkt dan in eerste instantie haast onmogelijk mensen te vinden die dit pad al langer bewandelen en die je verder op weg kunnen helpen. Ik kan me voorstellen dat je reuze enthousiast bent en meer wil weten. In de loop van de jaren is het me opgevallen dat heel veel mensen in het begin heel enthousiast zijn maar na een half jaartje of zo afhaken omdat ze teleurgesteld zijn in wat het nou allemaal voorstelt, de religie niet ervaren, of een beetje aan de oppervlakte blijven aanmodderen en niet dieper kunnen komen. Er zijn een paar dingen die ik kan aanraden en die misschien een hoop teleurstellingen kunnen voorkomen. Het kan je helpen erachter te komen of wicca echt de religie voor jou is.

Belangrijk is dat je weet waar het allemaal om draait en wat wicca als geloof voor jou kan betekenen. Met andere woorden: weet waar je het over hebt. Heel praktisch en droog gezien betekent dit: lezen! Ga naar de bieb, zoek een boek over wicca, leen en lees dat boek, kopieer de bibliografie achterin en ga op zoek naar een paar van die titels. Je zult al gauw merken dat je vanuit de wicca heel wat andere interessante gebieden kan onderzoeken, maar da's voor later. Bedenk dat boeken niet heilig zijn in de wicca. Schrijvers maken ook fouten en zeker niet alles wat je leest is waar. Probeer een onderzoekende en kritische houding te ontwikkelen. Lees veel, maar ga zeker nog een hele poos niet aan de slag met al die nieuwe indrukken. Dit is slechts een kennismaking.

Naast deze boeken-indrukken is het eigenlijk misschien nog wel veel belangrijker het eeuwige boek van de Natuur te leren lezen. Ga vaak naar buiten. Verken je omgeving. Doe er moeite voor om de natuur in je stad te zien. Zoek de bossen, heide en stranden op. Leer de dingen bij hun naam te noemen. Trek de natuur in met een goede flora op zak. Leer hiermee nauwkeurig te kijken naar de kenmerken van het plantenleven om je heen. Maak opnieuw kennis met het Leven in al zijn diversiteit. Herken eens een wat onbekender sterrebeeld aan de nachtelijke hemel, blijf eens wachten tot je je eerste vallende ster hebt gezien. Zoek eens een planeet op aan de hemel. Blijf niet op je kamertje zitten met een kaarsje en een staafje wierook. Ervaar liever de kracht van een storm of stralende zon. Maak er een gewoonte van om ipv. iedere avond voor de tv of internet te hangen een avondwandelingetje te maken. De standen van de maan leer je echt niet van een website. Volg de cyclus aan de hemel, leer de vormen herkennen. Stel je open voor de manieren waarop de vier elementen zich in de natuur manifesteren. Laat al je zintuigen weer ontwaken.

Kortom: bouw een diepe band op met de Natuur om je heen. Je relatie met de Natuur zal van grote invloed zijn op jouw relatie met de Goden. Om de Goden te ervaren, is het geen slecht idee ze op te zoeken, daar waar ze zich het duidelijkst manifesteren.

Als je na een tijd je boeken-informatie over het hoe, wat en waarom van wicca zo'n beetje op een rijtje hebt, wordt het tijd om erachter te komen wat dit alles voor jou betekent. Hier begin je met zelfonderzoek waarbij zaken als mediteren en ontspannen om de hoek komen kijken. Door jezelf deze twee technieken aan te leren maak je de weg vrij om tot diepere delen van jezelf door te dringen. Als je hier serieus mee aan de slag gaat, merk je dat langzaamaan je gevoel en je eigen ideëen duidelijker worden. Zelfonderzoek is als een soort vraag en antwoordspel. Je gaat op zoek naar relevante (levens)vragen en probeert daarop antwoorden te vinden. Het zoeken naar relevante vragen is op zich een belangrijk deel van het onderzoek want het maakt je attent op welke gebieden je jezelf nog nooit echt bestudeerd hebt. Door het formuleren van mogelijke antwoorden wordt duidelijk waar je nu staat in je leven, hoe je op dit punt bent aangeland en welke vragen voorlopig nog onbeantwoord blijven. Bekijk je eigen levensgeschiedenis vanaf het prilste begin tot nu toe en schrijf hem op. Onderzoek de keuzes die je in je leven hebt gemaakt. Zie de oorzaak-gevolg verbanden in je leven. Ontdek de patronen in je denkwijzen en je gedrag.

Meditatie is de aangewezen methode om antwoorden op vragen te krijgen. Probeer, wanneer je met een vraag zit, in eerste instantie niet te veel af te gaan op antwoorden van anderen of wat boeken zeggen, maar raadpleeg eerst jezelf door over je vragen te mediteren. Zo kom je, naarmate het mediteren je beter afgaat, vaak niet tot antwoorden, maar tot inzicht. En dat is waar het uiteindelijk om draait.

Ontspanning is de absolute basisvoorwaarde voor alle magische technieken. Zonder een ontspannen lichaam, geen ontspannen geest. En dan houdt alles op. Je ontspanningsoefeningen zouden idealiter moeten leiden tot een soort geconditioneerde ontspanningsreflex. Zodat je in instant lichamelijke 'pudding'-modus kunt gaan wanneer en waar jij wilt.

Dit alles kost overigens twee dingen: tijd & inzet. Het hele gebeuren kan best een half jaar of langer duren. Waarom zoveel tijd en moeite hieraan besteden? Om achter je eigen, werkelijke motivering te komen, waarom je überhaupt hiermee aan de slag zou gaan. Doe dit serieus en je zult erachter komen of deze religie een bevlieging, een modegril, een lolletje is (en uiteindelijk zonde van je tijd) of dat je juist nog vastberadener wordt om verder te gaan op dit religieuze pad.
Als je het allemaal welletjes en saai vindt, je eigenlijk niet zo'n zin hebt om naar buiten te gaan, en de verantwoordelijkheid van het priesterschap en het heks zijn toch eerlijk gezegd niks voor jou is, weet je een boel meer over een interessant onderwerp en jezelf en is het tijd om andere dingen te gaan doen.

Als je voelt dat er ergens een snaar in jezelf is gaan trillen, je hoe langer, hoe meer ervan overtuigd bent dat dit echt voor jou is, wordt het tijd om naast het lezen en nadenken te gaan handelen. Persoonlijk ben ik mening dat het nu zo'n beetje tijd wordt om je eigen dagelijkse doen en laten te onderzoeken en waar nodig, te veranderen. Hiermee bedoel ik een begin maken met het bewust toepassen van de Rede op je leven. Hierdoor ga je met nieuwe ogen kijken naar je eigen doen en laten en dat van andere mensen. Je bewustzijn van alles om je heen zal veranderen, je gaat anders kijken naar mensen, je omgeving en de natuur. Ook de onmogelijkheden van de Rede kom je dan zeker tegen. Begrippen als keuzevrijheid en verantwoordelijkheid nemen krijgen andere betekenissen of diepere dimensies.

Op het gebied van rituelen is het geen slecht idee om je te concentreren op de veranderingen in de natuur en naarmate je begrip van deze veranderingen groeit, stil te staan bij jaarfeesten. Nog lang geen cirkelgetrek en pentagram gezwaai, (waarom zou je?)…gewoon bijvoorbeeld als het Lammas is een graanveld opzoeken, erin gaan zitten en de betekenis van het wuivende graan tot je door laten dringen. Of daadwerkelijk die Midwinterzon, op dat moment, op je in laten werken. Of met elk jaarfeest een lange wandeling maken en de thema's waar je over gelezen hebt ook daadwerkelijk om je heen te leren zien. En uiteindelijk ook jezelf hierin betrekken, waardoor je de verbinding legt tussen de binnen- en de buitenwereld. Als je op deze manier de wereld onderzoekt en je besef groeit, zullen rituelen later veel meer hout snijden. Ze zullen daadwerkelijk betekenis voor je hebben. Rituelen zullen langzaam van binnenuit komen, ze zullen groeien. In jouw eigen tempo van ontwikkeling, net waar jij aan toe bent.

Stil zijn en luisteren is het devies, en natuurlijk Eenvoud. Doe je oefeningen, wordt een doorzetter en een kei in meditatie, visualisatie en ontspanning en je fundament zal sterk zijn.

Als je zo'n beetje hier bent aangeland is het misschien wel weer een jaar later. Je hebt alle tijd. Je observaties van de jaarcyclus zullen je meer duidelijk hebben gemaakt over begrippen als tijd, haast, stilstand, rijpheid. Wat je dan zo'n beetje achter de rug hebt is je oriëntatie. Als je het tot nut toe maar een saaie boel vind en eigenlijk gewoon alles over magie wil weten, een mooi mes wil hebben en spells wil doen, wordt het tijd om conclusies te trekken. Dan is wicca misschien bij nader inzien niets voor jou. Om spells te doen hoef je er echt geen hele religie bij te slepen, daarvoor hoef je alleen maar in jezelf te geloven.
Misschien dat je nu wel zeker bent van je zaak en nog steeds het wicca pad op wilt, en je je langzamerhand een idee ervan kan vormen over hoe je verder wilt, wat je door de wicca in jezelf hoopt te vinden en wat je door wicca de wereld hoopt te geven.

Ik ga hieronder even een, misschien wat heftige, vergelijking maken om te verduidelijken waarom je zoveel tijd neemt voor al deze dingen. Dit om nog eens duidelijk te maken waar je hier nou mee bezig bent.

Als je wordt ingewijd in de wicca wordt je priesteres of priester en heks.
Als je binnen de christelijke traditie non of broeder wil worden (ingewijd wil worden) ga je ook door verschillende fases. Afhankelijk van de orde ga je voor een jaar het noviciaat aan als je geaccepteerd wordt en je het wil. Na twee jaar doe je je eerste tijdelijke gelofte voor drie jaar als de orde jou, en jij de orde nog steeds wilt. Daarna volgt nog een tijdelijke gelofte voor een paar jaar en pas als laatste stap doe je je eeuwige gelofte. In al die jaren in de kloostergemeenschap ben je bezig met studie en zelfonderzoek omdat je heel goed moet beseffen waar je mee bezig bent. Wat ik met deze vergelijking wil aangeven is dat de keuze voor het wicca priesterschap en heks zijn, ook niet een is die lichtelijk gemaakt kan worden als je met je volle verstand en gevoel over deze beslissing nadenkt. Mediteer eens over het begrip Roeping en ga je eigen reacties op dit woord na.

Naarmate besef groeit over de implicaties van het wicca zijn, komen de vragen over je eigen toekomst nog meer bovendrijven. Denk na over de impact van het priesterschap op je seculiere of profane leven. Hoe verhouden je seculiere en je religieuze leven zich dan tot elkaar? Hoe ga je verder met de training, als solitair of met andere mensen in een groep, en waarom? Hoe zie je het voor je het priesterschap in te vullen als je solitair wil zijn?

Als je langzaamaan de zaken voor jezelf op een rijtje krijgt en nou ook es wat gezelligheid wil, is het tijd voor TADAAA: ..... (waarom nou pas denk je misschien, zie bovenstaande, als je jezelf redelijk op een rijtje hebt, merken mensen dat al gauw en wordt je iets minder gauw terug naar af gestuurd op het moment dat je bijvoorbeeld op zoek gaat naar een coven of jaarfeestengroep. Als je gewoon gezelschap zoekt van gelijkgestemden valt het wel mee.)....

De Nederlandse wicca gemeenschap

Het is een wereldje, een paar honderd man groot. Hierbij veeg ik de ingewijden en niet ingewijden even op een hoop, beseffende dat de ingewijden in feite nog een groepje binnen de groep zijn. De meeste mensen kennen elkaar. Als je actief op zoek gaat naar een coven is het behoorlijk belangrijk dat mensen je al eens gesproken en gezien hebben. Dat ze een naam bij een gezicht zien.Verder kun je eens kijken wat voor types er zo allemaal rondlopen en met wat voor soort mensen je wel iets hebt. Er zijn er die zweven als heliumballonnen, maar ook die staan als een huis. Bij wie voel jij je prettig en waarom?

Manieren om in aanraking te komen met gelijkgestemden zijn zo'n beetje de volgende:

-Via de zogenaamde heksencafés. Dit zijn informele ontmoetingsavonden in cafes of andere openbare gelegenheden waar wicca's en andere neo-paganisten bij elkaar komen om bij een drankje bij te kletsen, informatie uit te wisselen en mensen te ontmoeten. De avonden zijn meestal een keer in de maand. Tegenwoordig zijn er veel plaatsen verspreid over heel Nederland waar ze georganiseerd worden. Ieder heksencafé heeft een contactpersoon die via email bereikbaar is. Na een introductie van jezelf over wie je bent en wat je zoekt, krijg je informatie over waar en wanneer er iets te doen is. Het vragen om een korte introductie van jezelf en vragen over wat je zoekt is heel normaal. Op deze manier worden pers en sensatiezoekers voor zover mogelijk buiten de deur gehouden. Zo kunnen de heksencafes min of meer een veilige omgeving zijn waar je in alle rust kunt kennismaken met anderen.

-Lid worden van de Pagan Federation. Kijk eens op hun website om erachter te komen wat zij voor jou en jij voor hen kunt betekenen.

-Als je besloten hebt dat het beleven van wicca binnen een groep wat voor jou is kun je covens aanschrijven. Ze hebben vrijwel allemaal een postbus. Van veel covens zijn leden op de heksencafes aanwezig waar je mee kunt praten over je vragen. Adressen van covens zet ik hier niet want ze zijn met een beetje moeite makkelijk te achterhalen….en die moeite laat ik aan jou over.

-Het online wicca en heksen gebeuren. Hieronder vallen sites, homepages, forums, Facebook, mailinglists en communities. De hoeveelheid is de laatste jaren zowat geëxplodeerd en door de bomen is het bos allang uit het zicht verdwenen. Het kan een manier zijn om anderen te ontmoeten en meer te weten te komen. De mogelijkheden lijken eindeloos en daarom een paar waarschuwingen:

-sites met wicca informatie zijn jammergenoeg vaak van inferieure kwaliteit. Veel onjuiste informatie van onduidelijke bronnen wordt eindeloos gekopieerd van andere sites en gaat een heel eigen leven leiden (waarbij auteursrecht bedroevend vaak met voeten wordt getreden). Een zeer kritische instelling kan bij het raadplegen van sites geen kwaad.

-De tijd die je vaak kwijt bent met het zoeken naar bepaalde online-informatie op wicca gebied kun je in de praktijk meestal beter besteden aan het raadplegen van jezelf, de natuur en de Goden.

-Facebook, mailinglists en andere communities kunnen verschrikkelijk veel tijd gaan opslokken en relatief weinig rendement opleveren. Kijk kritisch naar wat het je oplevert en wat het je kost in termen van tijd, aandacht en energie. Mailinglists zijn vaak fascinerende plekken om te leren over menselijke gedragingen en communicatie in al zijn vormen. Maar op een bepaald moment heb je alles wel gezien en blijkt 'a warm body' toch een stuk boeiender om mee te praten. Uit eigen ervaring heb ik gemerkt dat mijn relatie met de Natuur toch een stuk boeiender is dan die met mijn beeldscherm.

Ontmoetingen in het echt, een paar waarschuwingen:

Hou een aantal 'gezond verstand' zaken in de gaten als je naar aanleiding van een emailcontact een eerste 'in real life' date hebt gemaakt. Het is gebleken dat ook in de online paganistische wereld wel eens mensen opduiken met wel heel nare of rare bedoelingen.

-Je eigen veiligheid staat altijd voorop.

-Spreek altijd af op neutraal gebied (niet bij jou/hem/haar thuis), en op een openbare plek. Een open plek in een bos, hoe prettig of romantisch ook, is geen goeie plek om af te spreken/heen te gaan voor een eerste of tweede keer.

-
Strooi niet je privenummer en adres online rond.

- Laat je niet verleiden door een spontaan voorstel om ritueel getinte dingen te doen wanneer je iemand niet of maar oppervlakkig kent, ook al klinkt het misschien spannend.

- Luister goed als je intuïtie je waarschuwt over iemand of een situatie. Een groot rood knipperend 'FOUTE BOEL' is het dan meestal ook.

- Vertel voordat je naar je date vertrekt aan iemand die je vertrouwt, met wie je een irl-date hebt en ook waar en wanneer, just in case.

- Als je een vriend/vriendin/mobiel meeneemt, is dat meteen een stuk veiliger.

Een kennismaking met het wiccawereldje maakt al snel duidelijk dat je niet de enige bent in Nederland met deze religieuze gevoelens. Wat je er vanaf hier verder mee gaat doen is aan Jou en de Goden :-))


Enkele Adressen
Hier volgen wat adressen waar je heen kunt mailen voor meer informatie.

Een kleine waarschuwing, in een aantal Nederlandstalige boeken en op websites staan de adressen van Wiccacentrum Aradia, Coraen, Korsan Fidom en OPP (Onafhankelijk Paganistisch Platform) en Green Circle. Deze adressen / organisaties bestaan inmiddels allang niet meer. Het heeft dus geen zin hiernaar te schrijven.
 
Silver Circle
e-mail: Morgana@silvercircle.org
Centrum voor de Oude Religie, vertegenwoordigers van de Gardnerian stroming in Nederland. Gaf jarenlang het kwartaalmagazine Wiccan Rede uit, het enige echte Nederlandse wicca magazine. Hierin was allerlei actuele info op het gebied van wicca en de wicca gemeenschap te vinden. Het blad is inmiddels voortgezet als online magazine: Wiccan Rede Online
.

Pagan Federation International Nederland
e-mail: Morgana@paganfederation.org
Dit is een overkoepelende organisatie voor allerlei verschillende stromingen binnen het Neo-Paganisme en is de Nederlandse tak van de Pagan Federation International. Zij coördineren informele ontmoetingen (heksencafés) in Nederland en in België. Kijk op het PFI forum voor actuele data en plaatsen van meetings.


Alexandra ~ Mandragora Wicca home

all graphics & content © Mandragora, 1995-2017
En dit betekent dat het niet de bedoeling is graphics en/of tekst van deze site te kopiëren en op je eigen site te zetten.